شناسه خبر : 71300
شنبه 30 آذر 1398 , 15:56
اشتراک گذاری در :
عکس روز

در سیزدهمین جشنواره مستند سینما حقیقت روی داد؛

شبی به یادماندنی با جلیل و دیگر جانبازان فیلم "خاطرات موتورسیکلت"

"خاطرات موتورسیکلت" داستان جلیل پاکوتاه و ممد تُرکه و حمید جنازه است که روزها با موتور در خیابان های تهران ویراژ می دادند و شب ها در عروسی ها بزن و برقص می کردند اما با شناسایی و دعوت شهید چمران جذب جبهه شدند و به مقام جانبازی و شهادت رسیدند...

فاش نیوز - فیلم مستند "خاطرات موتورسیکلت"، به کارگردانی امیر حسین نوروزی در بخش جایزه شهید آوینی سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند سینما حقیقت، در پردیس سینمایی چهارسو به نمایش درآمد.

 

به گزارش خبرنگار سینمایی فاش نیوز، فیلم مستند "خاطرات موتورسیکلت"، به کارگردانی امیر حسین نوروزی در بخش جایزه شهید آوینی سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند سینما حقیقت، چهارشنبه شب ۲۰ آذر ساعت ۲۲ در سالن ۴ پردیس سینمایی چهارسو به نمایش درآمد. "خاطرات موتور سیکلت" به موضوع گروهی از جوانان موتورسوار در اواخر سال های دهه پنجاه و اوایل سال های دهه ۶۰ می پردازد که روزها در خیابان ها و بزرگراه های تهران به ویراژ دادن و تک چرخ زدن می پرداختند و شب ها نیز اهل مهمانی و رقص بودند. دسته ای بلاتکلیف که ایام هفته به سر کار و جمعه ها هم به پیست موتورسواری می رفتند. از تپه های تهرانپارس و گردنه قوچک گرفته تا زمین های خاکی گیشا و هاشمی و جی را زیر پای خود در می کردند. آن ها مشغول موتورسواری بودند که جنگ شروع شد. جنگ که شروع می شود، توسط شهید دکتر مصطفی چمران که آن زمان وزیر دفاع بود شناسایی و جذب می شوند و دکتر از آنها می خواهد همین کارهایی که می کنند را در جبهه مقابل دشمن انجام دهند. آنها توسط دکتر رضا امراللهی، مسئول اعزام نیروهای ستاد جنگ های نامنظم به جبهه اعزام می شوند. ابتدا در منطقه، ۲۶ موتور برای آن ها که ۱۱ موتورسوار بودند مهیا می شود. این سریع ترین وسیله در منطقه بود که با آن می شد نیم ساعته به اهواز رفت و یا کاظم اخوان را روی ترک آن نشاند و از خاک دشمن عکس گرفت و شناسایی کرد و آرپی جی زن از روی آن به تانک های دشمن شلیک کند. حتی فاطمه نواب صفوی، خبرنگار اعزامی روزنامه کیهان، خود در منطقه بر روی موتور تریل می نشست و گزارش تهیه می کرد.
حتی در میان ایشان کسانی بودند که با پوتین نماز می خواندند و نماز خواندن را هم بلد نبودند و با نگاه به رکوع رفتن دیگران همان کار را تقلید می کردند. اما همین ها برای همدیگر و برای وطن جان می دادند.

پس از نمایش فیلم، شهنام صفاجو، مدیر روابط عمومی جشنواره سینماحقیقت با حاضر شدن روی سن اظهار داشت: به پاس ارزش نهادن بر مقام شامخ رزمندگان و جانبازان و شهداء، برای دقایقی در خدمت عوامل فیلم خوب "خاطرات موتورسیکلت" خواهیم بود.
صفاجو با دعوت از امیر حسین نوروزی، کارگردان فیلم، مسعود فراستی، منتقد، که جزء هیئت داوران این دوره از جایزه شهید آوینی می باشد و نیز مهندس مهدی چمران، رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران به روی سن، از ایشان خواست تا دقایقی در خصوص فیلم صحبت کنند.

فراستی با حضور در پشت میکروفون اظهار داشت: خیلی فیلم خوبی بود. وقتی فیلم را دیدم احساس کردم که چند سال جوان تر شدم. نه تنها موضوع فیلم خوب است بلکه کارگردان، خود از جنس غیرت این آدم هاست و سینما در این فیلم غیرت ما را به وجد می آورد.

فراستی در ادامه با دعوت از «جلیل نقاد»، همان جلیل پاکوتاه، به روی سن گفت: من دست تو را می بوسم.
آقا جلیل که تماشاگران او را ایستاده تشویق می کردند به روی سن آمد اما از آنجا که قدرت تکلم او بر اثر جراحات جنگ از دست رفته است، سخنی نگفت و تنها به ابراز احساسات فراوان تماشاگران با حرکات دست پاسخ گفت. با آنکه یک دست جلیل کاملا فلج است اما همین حالا در موتورسازی مشغول به کار است و با یک دست پنچری می گیرد و روغن عوض می کند و این تمام سهمی است که از جنگ برده است. او که زمانی سوار بر موتور با بعثی ها می جنگید، الان با دست ناقص و زبان الکن به جنگ دنیا می رود. جلیل نقاد موتورسوار مخصوص مسئول محور، از جمله محور خطرناک فَرسیه بود.

در ادامه مراسمِ تجلیل از رزمندگان و جانبازانِ این فیلم، مهندس مهدی چمران پشت تریبون قرار گرفت و بیان داشت: محتوای فیلم چیزی بود که می شد خوب به آن پرداخت. همچنین تکنیک فیلم هم زیبا بود. فیلم به مانند یک شعر زیباست. چیزهایی هم بوده که نشده در فیلم بیان کنند چون نمی شود حال و هوای آن روزها را کاملا نشان داد. انتظار ترس در شرایط جنگی را باید از هر رزمنده ای داشت. چیزی که شهید چمران به این دوستان گفت این بود که هر چه هنر در موتورسواری دارید از جمله تک چرخ زدن و ویراژ دادن و زیگزاگ رفتن را بیاورید در جبهه، در مقابل دشمن انجام دهید و یاری رسانی کنید. این ها هم به جبهه آمدند و یک آرپی جی زن را روی ترک موتور، سوار می کردند و به تانک های دشمن از روی موتور شلیک می کردند. ایشان برای خدا رفتند و کار کردند و امروز هم انتظاری ندارند ولی رشادت های ایشان باید در تاریخ برای نسل امروز و فردا بماند تا همه بدانند چه انرژی هایی خرج این وطن شده است.

در بخش پایانی این آئین، حسن شاه حسینی از اعضای گروه موتورسواران ستاد جنگ های نامنظم شهید چمران، با ذکر خاطره ای از ستاد جنگ های نامنظم گفت: ما ۴ برادر بودیم که ۲ تا از ما شهید و ۲ تای دیگر جانباز هستیم. من از سال ۴۵ که در مکانیکی کار می کردم سیگار می کشیدم و هنوز هم می کشم. شهید چمران روح و اخلاق من را عوض کرد. با روش خودشان این کار را انجام دادند بدون آنکه من بدانم‌. به طور کلی برخورد اجتماعی من عوض شده است. نظرم راجع به با ریش و بی ریش و باحجاب و بی حجاب عوض شد. به طوری که وقتی سال ۸۰ از سپاه بازنشسته شدم دیگر نتوانستم در سیستم کار کنم و به منطقه لالون در اطراف اوشان فشم رفتم. یک خانه قدیمی داشتیم و به جان همه شما قسم تا الان که اینجا خدمت شما ایستاده ام با هیچ جا معامله ای نکردم. فرار کردم رفتم آنجا و با عشق شهید چمران است که زندگی می کنم.

این مراسم در میان تشویق های بی امان تماشاگران در ساعت ۱۲ شب به پایان رسید.



گفتنی است فهرست عوامل فیلم " خاطرات موتورسیکلت " از این قرار است: کارگردان: امیرحسین نوروزی، پژهشگر: سامان مختاری،امیرحسین نوروزی، فیلمبردار: مسلم تهرانی، سامان مختاری، صدابردار: نویدسالاری مقدم، تدوینگر: محدثه گلچین عارفی، صداگذار: پریا کیوانفر، مدیرتولید: سامان مختاری، تهیه کننده: امیرحسین نوروزی



گزارش از: تورج اردشیری نیا

اینستاگرام
سردار شاد روان صمد اسودی در موتور سواری جنگی بسیار حرفه ای بود ند .
روحش شاد .
عرض سلام به همرضمان همه رزمندگان سالهای جنگ‌ وتشکر از مستند سازان این کار خیلی قشنگ همرزمان شهید چمران اینجانب درسال ۶۱سرباز ژندارمری سابق بودم درکردستان شهرمهاباد وخاطراتی از آن زمان دارم اگر دوست داشته باشید درخدمتم‌ درضمن من از آن دسته رزمندگانی هستم که کاملن فراموش شده ام البته بیشتر دوستانم که بامن‌ بودن دچار همین مسعله هستند خواستم درزمان که داوطب بودیم به همه کارها ان زمان من ۱۸ ساله بودم ولی الان ۵۷ ساله شدم‌ خواهش به این عزیزان شیرمردان دوران جنگ برسید که آنان‌ الان پیرمردانی شدن که اکثرن نیازمند کمک‌ بنیاد هستند خواهش میکنم حداقل یک ایثارگری یایک رزمنده معسر به ما بدهید مسعولین به خدا ظاهره ماسالم است از باطن سالهاست که مریض زمان جنگ هستم وسلام علیکم ورحمت لله
کجایند مردان بی ادعا ؟
این افراد همه از جنس سردار سلیمانی ها و چمران ها و تربیت شده آنها هستند.
در کجای دنیا این افراد را سراغ داریم ؟ بجز در کتاب های افسانه ایی و رُمان !
اینها افتخار ملی ما هستند
درودبرشرف وغیرتتون روح این بردارن عزیزم که همگی خاکی وبی ریابودن شادباشدکه ماراهم شفاعت کنن
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi